فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۸-۰۶-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۵۵۳۲
انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۸-۰۶-۱۴۰۴

شناسایی ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور

شناسایی ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور
از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا تاریخ ۲۳ شهریور، در مجموع ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دِنگی در کشور شناسایی شده‌اند. از این تعداد، ۳۹۸ مورد در شهرستان چابهار گزارش شده که ۳۸۱ مورد بومی و ۱۷ مورد آلوده شده از کشور پاکستان بوده است.

بر اساس گزارش نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا تاریخ ۲۳ شهریور، در مجموع ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دِنگی در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد، ۳۹۸ مورد در شهرستان چابهار بوده است.

به گزارش تسنیم، تب دنگی یک بیماری ویروسی است که عامل انتقال آن، پشه‌های آئدس به‌ویژه گونه‌های آئدس اجیپتی و آئدس آلبوپیکتوس هستند. این پشه‌ها پس از نیش زدن فرد آلوده به ویروس، ناقل بیماری می‌شوند و با نیش زدن افراد سالم، ویروس را به آنها منتقل می‌کنند. علائم بیماری معمولا ۴ تا ۷ روز پس از نیش پشه آلوده ظاهر می‌شود و می‌تواند شامل مواردی مانند تب بالا (تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد)، سردرد شدید، درد عضلات و مفاصل، تهوع، استفراغ، درد پشت چشم‌ها، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی باشد.

در اساس گزارش نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا تاریخ ۲۳ شهریور، در مجموع ۴۳۴ بیمار مبتلا به تب دِنگی در کشور شناسایی شده‌اند. از این تعداد، ۳۹۸ مورد در شهرستان چابهار گزارش شده که ۳۸۱ مورد بومی و ۱۷ مورد آلوده شده از کشور پاکستان بوده است. همچنین در بندرعباس تعداد ۳۱ مورد قطعی به ثبت رسیده که ۲۹ مورد بومی و ۲ مورد آلوده شده از کشور پاکستان بوده‌اند. علاوه بر این، ۲ بیمار در زاهدان، ۲ بیمار در ایرانشهر و یک بیمار در بیرجند گزارش شده‌اند که همگی دارای سابقه سفر به چابهار بوده‌اند. 

همچنین در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۱۲۶ مورد تب دنگی در کشور تشخیص داده شده است که تعداد ۹۲۲ مورد آن در داخل کشور رخ داده است و انتقال محلی محسوب می‌شود و مابقی بیماران در خارج از کشور به بیماری دچار شده‌اند.

ضمناً در سال ۱۴۰۳، پنج مورد بیمار مبتلا به چیکونگونیا گزارش شده است که تمامی موارد سابقه سفر به خارج ازکشور داشته‌اند. این بیماران در شهرستان‌های چابهار و تهران تشخیص داده شده‌اند. همچنین مورد مبتلا به زیکا گزارش نشده است.

وضعیت کشور از نظر وجود پشه آئدس ناقل

در تمامی مبادی مرزی زمینی، ریلی، دریایی و هوایی بین المللی مراقبت حشره شناسی انجام می‌شود. اولین گزارش صید پشه آئدس اجیپتی در اسفند سال ۱۳۹۸ در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان گزارش شده است.

در حال حاضر پشه آئدس اجیپتی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر (عسلویه، کنگان، جم و برازجان)، فارس (شهرستان مهر) و آئدس آلبوپیکتوس در تمامی نقاط استان گیلان، استان مازندران (در شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس آباد، محمودآباد، ساری، میان رود و نور)، استان اردبیل (در شهرستان‌های بیله سوار و اصلاندوز، استان آذربایجان شرقی (در شهرستان‌های خدافرین، هوراند و کلیبر) و استان زنجان (طارم) گزارش شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: تب دنگی ، چابهار ، پشه آئدس
ارسال به دوستان
گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟