فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۲۸-۰۲-۱۳۹۲
کد ۲۷۴۱۵۸
انتشار: ۱۸:۵۴ - ۲۸-۰۲-۱۳۹۲

نخستین آهنگ ملی ایران دوباره نواخته شد

 نخستین آهنگ ملی ایران پس از یک‌صد سال دوباره نواخته شد.

به گزارش ایسنا، عصر امروز (شنبه، 28 اردیبهشت) نخستین آهنگ ملی ایران در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه در تالار حافظیه‌ی مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی سعدآباد رونمایی و بار دیگر پخش شد.

این آهنگ که توسط «ژان باتیس لومیر» آلمانی ساخته شده است، یک‌صد سال پیش به عنوان مارش شاهی به ناصرالدین شاه قاجار اهدا شد. در اواخر سال 1370 خورشیدی این آهنگ توسط «پیمان سلطانی» با رنگ و لعالبی ایرانی بازپرداخت شد و بیژن ترقی سروده‌ی «وطنم» را برای آن ساخت. چند سال بعد هم «سالار عقیلی» این سرود را اجرا کرد که اکنون با عنوان «وطنم» شناخته می‌شود.

این اثر نخستین آهنگ ملی ایران به شمار می‌آید.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
موساد در سوئیس قصد ترور عاصم منیر را داشت؟ پزشکیان: می‌شود جان را داد اما آزادگی را نه ترامپ: سنای آمریکا رأی خود درباره اختیارات جنگی علیه ایران را تغییر داد/ از همه سپاسگزارم طبقۀ متوسط در ایران؛ کوچک می‌شود یا دگرگون؟ زلزله دوقلو در ونزوئلا و تخریب گسترده (+عکس)/ 23 کشته تاکنون / پیش بینی 10 هزار کشته / ترامپ: تعداد کشته ها، هولناک است عکس‌های صدساله از عاشورا! بقایی: ناتو باید به خاطر همدستی در جنایات آمریکا-اسرائیل علیه ایران پاسخگو باشد راز افزایش شادی در محل کار با یک فرمول رایگان منظرۀ «گنبد هارونیه توس» در زمان ناصرالدین شاه قاجار در شب "استیون بلام" چه گذشت/ هنرمندان و اهل موسیقی چه گفتند؟ تاریخ به روایت تصویر / شوروی در زمین و هوای افغانستان اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران برگشت پزشکیان در حرم امام: بیکاری و گرسنگی را از بین ببریم/ کارشناس تلویزیون: مأموریت جهانی داریم فرعون را ساقط کنیم نیروی دریایی سپاه: عبور ایمن از تنگۀ هرمز تنها از مسیرهای اعلامی ایران ممکن است تقویم روز