فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۱۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۱-۱۰-۱۳۹۲
کد ۳۱۴۲۴۵
انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۱-۱۰-۱۳۹۲

صالحی: ما نیازی به غنی سازی 60 درصد نداریم

 رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: ما نیازی به غنی سازی درحد 60 درصد نداریم.اگر روزی هم قصد داشته باشیم از این انرژی برای قوای محرکه کشتی ها و یا زیردریایی ها استفاده کنیم ، بهتر است از راکتور هسته ای بهره گرفته شود. 
 
به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی روز شنبه در برنامه ˈایرانی سلامˈ شبکه 1 جام جم با اشاره به درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای غنی سازی 60 درصد ، در عین حال گفت: اگر نمایندگان مجلس مصلحت کشور را اینگونه تشخیص دهند که غنی سازی 60 درصدی برای منافع کشور مفید است و این خواسته را به قانون تبدیل کنند، ما چاره ای جز تمکین نداریم.
 
وی افزود: اما واقعیت این است که ما نیازی به غنی سازی درحد 60 درصد نداریم و اگر هم داشته باشیم برای راکتور هسته ای مناسب است که هم حجم کمتر و هم بهره وری بیشتری دارد، از این رو به صرفه تر است.
 
رییس سازمان انرژی اتمی در این برنامه تلویزیونی که برای ایرانیان خارج از کشور پخش می شود، گفت: وقتی ما سال ها پیش غنی سازی را آغاز کردیم،داوطلبانه غنی سازی را 5 درصد انجام می دادیم. البته براساس اساسنامه آژانس ما می توانستیم در هر حجم و با هر شیوه ای اقدام به این کار کنیم،اما ما در حد مورد نیاز دست به غنی سازی می زدیم.
 
وی افزود: ایران تنها در حد تامین سوخت نیروگاه بوشهر دست به غنی سازی می زند. البته اگر 20 درصد مورد نظر برای امری صلح آمیز نیاز باشد، باید کشورهای خارجی آن را به ما بفروشند،در غیراین صورت ما می توانیم برای تامین آن خودمان اقدام کنیم.
 
وی درخصوص نظرات مطرح شده در مجلس درباره غنی سازی 60 درصد گفت:از منظر غربی ها ما قصد داریم با بالا بردن درصد غنی سازی به 60 درصد ،مقدمات دست یابی به غنی سازی 90 درصد را فراهم کنیم.درواقع آنها این گونه القاء می کنند که هر چه درصد غنی سازی ایران بالاتر رود ،برای دستیابی به درصدهای بالاتر مسیر هموارتری پیش رو دارد.
 
صالحی اضافه کرد:در حالیکه ما فتوای مقام معظم رهبری در خصوص استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را داریم و در طول 10 سال اخیر نیز حسن نیت خود را نشان داده ایم و تا امروز هیچ تناقضی درگفته هایمان وجود نداشته است.
 
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: سه سال پیش ما اعلام می کردیم که تجهیزات ما آلوده بوده، اما طرف مقابل این گفته را نمی پذیرفت، تا اینکه با آزمایش های گوناگون این امر برای آنها ثابت شد.
 
 شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران به منظور جلوگیری از بهانه جویی هاست
 
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به توضیح درباره تفاوت های غنی سازی های 5 درصد با 20 درصد برای مخاطبان ایرانی خارج از کشور پرداخت و گفت: آنچه در این عرصه بیش از همه اهمیت دارد اصل فرآیند غنی سازی است.درواقع وقتی که دستگاه های سانتریفیوژ ساخته می شود، درصد غنی سازی چندان پیچیده نیست و با کمی تفاوت می توان به هر میزان از غنی سازی دست یافت.
 
صالحی با اشاره به روند غنی سازی و جداسازی اورانیوم 235 از 238 با استفاده از گاز عنوان کرد: ما نسل های مختلف سانتریفیوژها را داریم هر کدام در مرحله ای خاص قراردارند.البته ساخت سانتریفیوژ گران است و برای تولید آن مراحل مختلفی باید طی شود.حتی در مواردی از مرحله طراحی تا بهره وری 5 تا 6 سال زمان صرف می شود.
 
ریس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد:ما هر زمان که سانتریفیوژ می سازیم و گاز اورانیوم به آن تزریق می کنیم این موضوع را از باب شفاف سازی به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی می رسانیم.در حالیکه طبق توافق می توانیم 6 ماه بعد از وارد کردن اورنیوم به آژانس اطلاع دهیم.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: صالحی ، غنی سازی ، 60 درصد
ارسال به دوستان
اصلاح دوباره تقویم آموزشی و زمان امتحانات دانشگاه تهران ثبت ۳۷۶ زمین‌لرزه در سراسر کشور طی خرداد ۱۴۰۵ تام هاردی بازیگر با اسم مستعار یک آلبوم رپ منتشر خواهد کرد مرسدس بنز نایاب ئی- کلاس که باید در ژاپن سراغش را گرفت (+عکس) تصاویری هوایی از کلان‌شهری استراتژیک در محل تلاقی رودهای نیل هشدار جدی پلیس آگاهی نسبت به کلاهبرداری با وعده وام فوری رئیس‌جمهور در دیدار با آیت‌الله کریمی جهرمی: دولت برای بهبود معیشت مردم مصمم است سقوط بالگرد آرامکو در عربستان با ۱۴ کشته تجلی مفهوم «سبک‌وزنی» در معماری / فورت سالونگا، نیویورک (+عکس) پارکینگ طبقاتی نه، بلکه اثر هنری معماری (+عکس) رهبری: احقاق حقوق تضعیف‌شده ملت ایران باید پیگیری شود برابوس 900؛ هیولای قدبلند سبزپوش (+عکس) معماری نوگرا خانه بشقاب‌پرنده در لس آنجلس (+عکس) معرفی بنتلی آزور؛ خودرو روباز با تجمل انگلیسی (+عکس) اسلام مداحان یا اسلام فقیهان؟/ تأملی در مرز میان مداحی، مرجعیت دینی و سیاست
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟