فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۵۷۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۶-۰۷-۱۳۹۳
کد ۳۵۷۸۲۱
انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۶-۰۷-۱۳۹۳

100 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور

عصر ایران
محرز، تشکیل کمیته یا اتاق فکر ویژه در تمام سازمان ها برای اجتماعی کردن رویکرد مبارزه با مواد مخدر را مهم دانست و افزود: باید نهادهایی در زمینه مسایل اجتماعی فعالیت می کنند، بخشی از بودجه خود را صرف مداخله در پدیده مبارزه با مواد مخدر کنند.
رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: تخمین زده می شود بطور غیر رسمی یکصد هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند که اعتیاد به مواد مخدر بویژه مواد صنعتی و روانگردان مهمترین عامل ابتلای آنان به این بیماری است.
 
به گزارش ایرنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، «مینو محرز» افزود: آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد حدود 30 هزار بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده اند.
 
وی با هشدار به اینکه اعتیاد به مصرف مواد مخدر بویژه تزریقی باعث افزایش 10 برابری تماس جنسی در میان معتادان شده است، ادامه داد: این موضوع منجر به بروز بیماری ایدز می شود که بسیاری از معتادان از ابتلا به این بیماری بی خبرند.
 
این استاد دانشگاه گفت: مصرف مواد مخدر و روانگردان منجر به افزایش انرژی نمی شود بلکه برای بدن کشنده است و رفتارهای پرخطر جنسی و نامطمئن را به همراه دارد، ضروریست مسوولان و دست اندرکاران اجرایی کشور به این هشدارها توجه ویژه داشته باشند، جوانان در معرض خطر آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد هستند.
 
محرز با بیان اینکه آموزش مهارت های زندگی بویژه «نه گفتن» باید از دوران مدرسه آغاز شود، تصریح کرد: بسیاری از جوانانی که در کشور به مصرف مواد مخدر روی آورده اند، از دوران مدرسه آموزش مهارت های زندگی را نداشتند، باید به کودکان، در مقابل شبکه های مافیایی مواد مخدر که هوشمندانه عمل می کنند، نه گفتن را یاد دهیم تا آنان در نوجوانی و جوانی آگاهانه عمل کنند تا معتاد نشوند.
 
این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: رسانه ها نقش مهمی در این آگاهی دارند و باید وزارت آموزش و پرورش را همراهی کنند.
 
محرز، روند افزایش اعتیاد به مواد مخدر را در کشور سریع و بحرانی دانست و تاکید کرد: وظیفه ما و همه دستگاه ها این است که همکاری جدی را در رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر با ستاد داشته باشند، زیرا اعتیاد، بی بند و باری و افزایش بیماری های عفونی و هپاتیت را بدنبال دارد.
 
به گفته وی، این بیماری ها درمان خاصی ندارد و ضروریست برنامه های کاهش آسیب و پیشگیری از اعتیاد قوی تر شود، باید همه نگاه ها و برنامه ها را معطوف این کار کنیم.
 
محرز، تشکیل کمیته یا اتاق فکر ویژه در تمام سازمان ها برای اجتماعی کردن رویکرد مبارزه با مواد مخدر را مهم دانست و افزود: باید نهادهایی در زمینه مسایل اجتماعی فعالیت می کنند، بخشی از بودجه خود را صرف مداخله در پدیده مبارزه با مواد مخدر کنند.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نهادها باید با تشکیل اتاق فکرهای ویژه در چارچوب ماموریت ها و مقدورات خود، راهکارهای مبارزه با مواد مخدر را شناسایی کرده و به سهم خود برای تحقق آنها گام بردارند.
 
محرز گفت: هدف مهم و اصلی در این راه باید حمایت از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در جهت مقابله با اعتیاد به مواد مخدر باشد و اگر عزم ملی در بحث پیشگیری، درمان و مبارزه وجود داشته باشد، بطور قطع شاهد کاهش آسیب اجتماعی های خواهیم بود.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: ایدز ، هپاتیت
ارسال به دوستان
امروز با سعدی: تو که پادشاه حُسنی نظری به بندگان کن آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و هشت تعداد ساعات کار مورد نیاز یک کارگر در کشورهای مختلف برای درآمد ۱,۰۰۰ دلاری (+ اینفوگرافیک) معاون قوه قضائیه :موتورسواری بانوان منع شرعی ندارد/اگر مجلس قانون گواهی نامه برای آنها را تصویب کند قوه قضاییه هم موافق است چرا دوربین‌ روی تلفن‌ هوشمندمان را مدیون «اینشتین» هستیم؟ ردپای دو شرکت آمریکایی در سفره‌های ایرانی‌ها/ چرا ترامپ در مورد تجارت کشاورزی ایران دروغ گفت؟ انشقاق در نیروهای متعهد و انقلابی بر سر مذاکرات و رهبری روزنامه جمهوری اسلامی: توافق را شکست ندهيم ایران ۱ - ۱ مصر/ ایران نیمه دوم را هجومی شروع کرده صدرنشینی مقتدرانه اسپانیا؛ معجزه کیپ‌ورد کامل شد، اروگوئه حذف شد چرا شبکه بانکی ایران هر چند ماه یک‌ بار از کار می‌افتد؟ تقویم روز توهین قاسمیان، روحانی نزدیک به جلیلی: مذاکره کنندگان به شبکه‌ای وصل هستند که به شبکه یهود می‌رسد(فیلم) توافق چهارچوبی میان اسراییل و دولت لبنان چه مفادی دارد؟ سپاه: حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه