فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۶۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۵-۰۸-۱۳۹۳
کد ۳۶۲۹۰۵
انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۵-۰۸-۱۳۹۳

چه زنانی در معرض سرطان سینه هستند؟

عصر ایران
وجود سابقه سرطان سینه در فامیل مخصوصاً در مادر، خواهر و دختر، کم تحرکی و چاقی پس از سن یائسگی، مصرف چربی زیاد، افزایش سن و سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه از دلایل ابتلا به سرطان سینه است.
متخصص جراحی سینه عوامل مستعدکننده ابتلا به سرطان سینه را اعلام کرد و گفت: بهتر است زنان قبل از بروز نشانه‌های سرطان سینه از سن ۲۵ سالگی سالی یکبار به پزشک مراجعه کنند.

نسرین‌‏السادات علوی در گفت‌وگو با فارس گفت: زنان باید مرتب خود را معاینه کنند و هر ماه، بافت سینه خود را به دقت ببینند که آیا نقاطی سفت احساس می شود یا خیر و با دیدن اولین نشانه به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: بنابراین وجود توده یا سفت‏‌شدگی که معمولاً بدون درد است اولین نشانه است. همچنین تغییرات پوست سینه مانند فرورفتگی قسمتی از پوست سینه به داخل، وجود زخمی که بهبود نیابد، تورم و قرمزی، تغییرات نوک سینه مانند فرورفتگی آن، پوسته پوسته شدن همراه با خارش از دیگر علایم این سرطان است.

عضو هیئت علمی مرکز بیماری‏های سینه جهاد دانشگاهی گفت: وجود ترشح از سینه و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل نیز از علایمی است که با بروز آن باید سریع به پزشک مراجعه کرد.

علوی تصریح کرد: با بروز هر یک از این علایم معاینه توسط پزشک، ماموگرافی و سونوگرافی آغاز می شود اما آنچه اهمیت دارد این است که قبل از بروز چنین نشانه‌هایی و از سن 25 سالگی باید سالی یکبار به پزشک مراجعه شود.

وی ادامه داد: از 35 سالگی به بعد، با توصیه پزشک در 5 سال اول یک ماموگرافی و سپس هر دو سال یکبار ماموگرافی باید انجام شود. بین 40 تا 50 سالگی نیز هر دو سال یکبار و از سن 50 تا 70 سالگی، سالی یکبار ماموگرافی سینه بهتر است انجام شود.

این متخصص جراحی سینه گفت: زنانی که سابقه فامیلی و سرطان سینه در سنین پایین در آنها وجود دارد باید ماموگرافی را تحت نظر پزشک از سنین پایین‏تری شروع کنند.

زنان در معرض خطر

علوی تصریح کرد: وجود سابقه سرطان سینه در فامیل مخصوصاً در مادر، خواهر و دختر، کم تحرکی و چاقی پس از سن یائسگی، مصرف چربی زیاد، افزایش سن و سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه از دلایل ابتلا به سرطان سینه است.

عضو هیئت علمی مرکز بیماری‏های سینه جهاد دانشگاهی گفت: عوامل دیگری مانند شروع قاعدگی زودرس کمتر از 12 سالگی، یائسگی دیررس بعد از 55 سالگی، بچه‏‌دار نشدن یا تولد اولین فرزند بعد از سن 30 سالگی نیز با افزایش خفیف ریسک همراه هستند.

علوی افزود: البته وجود این عوامل مستعدکننده به معنی ابتلای قطعی زنان به سرطان سینه نیست بلکه افراد مستعدتر باید بیش از دیگر افرادن تحت نظر پزشک باشند.
ارسال به دوستان
گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟