فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۳ - ۲۸-۱۰-۱۳۹۳
کد ۳۷۷۰۴۰
انتشار: ۰۶:۳۳ - ۲۸-۱۰-۱۳۹۳

آدم برفی در عربستان به مثابه بت!

عصر ایران
تبعات احتمالی چنین فتوایی باعث نشده تا مناطق برفی عربستان، رنگ آدم برفی به خود نبیند و نقض آشکار قوانین سختگیرانه در مناطق شمالی این کشور به خصوص در مناطق مرتفع تبوک -هم‌مرز عربستان و اردن- که ساکنانش آب‌وهوای غیرمعمولی را تجربه می‌کنند، کاملاً مشهود است...
با بارش کم‌سابقه برف در عربستان سعودی، ساکنان شبه جزیره به جشن پرداختند و مطابق با شیوه معمول در دیگر نقاط دنیا، آدم برفی ساختند اما این شادی دیری نپایید و با صدور فتوا توسط یک مفتی سعودی، ساخت «آدم برفی» و «حیوان برفی» ممنوع اعلام شد؛ با این حال اعراب با مفتی‌شان همراهی نکردند و نه تنها آدم‌برفی‌ها ساخته شد، بلکه به یک جریان در خاک عربستان و فضای مجازی بدل شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ مردم عربستان سعودی -دومین کشور گرم جهان- به تازگی یک فرصت برای سرگرمی یافتند و آن هم، ساخت آدم برفی زیر بارش محدود برفی بود که باعث شد بخشی از این کشور سفیدپوش شوند، با این حال این شوق و شعف است توسط محمدصالح المنجد مفتی عربستانی گناه خوانده شد و پیش از آنکه لذت برف‌بازی و ساخت آدم‌برفی برای همه عرب‌ها ثبت شود، ساختی آدم برفی در این کشور ممنوع گشت.
 
مطابق با استدلال این مفتی و مبلغ عربستانی، ساخت آدم برفی و حیوان برفی یا هر شکل دیگری با برف، حکم بت‌سازی را دارد و به همین دلیل ساخت آدم‌برفی با همان تبعاتی همراه می‌شود که ساخت بت در پی دارد و به همین دلیل این اتفاق مرسوم در سراسر جهان، در عربستان به یک عمر خلاف قواعد شرعی وهابی‌ها بدل شده که در نوع خود اتفاق عجیبی است.
 
با این حال تبعات احتمالی چنین فتوایی باعث نشده تا مناطق برفی عربستان، رنگ آدم برفی به خود نبیند و نقض آشکار قوانین سختگیرانه در مناطق شمالی این کشور به خصوص در مناطق مرتفع تبوک -هم‌مرز عربستان و اردن- که ساکنانش آب‌وهوای غیرمعمولی را تجربه می‌کنند، کاملاً مشهود است و اعراب این مناطق و دیگر مناطق عربستان با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از برف‌بازی و آدم‌برفی‌هایشان در این مناطق بر روی هشتگ #Snowman واکنشی اعتراض آمیز داشتند.
 
یکی از مخالفان در این زمینه در توئیتر نوشته: «آنها برای [حفظ] ایمانشان از همه چیز می‌ترسند... ذهن مریض». دیگری نوشته: «مفتی‌ها می‌خواهند در همه اجزای زندگی مردم دخالت کنند...» و البته در میان کاربران دیگر کشورها نیز واکنش نشان داده‌اند و به عنوان نمونه یک کاربر عنوان کرده: «من امروز آدم برفی ساختم، خوشحالم که در ایرلند هستم و نه عربستان!»
 
در مقابل برخی عربستانی‌ها نیز به حمایت از مفتی‌شان آمده‌اند و یکی از آنها، نوشته: «این هیچ ارزشی در سنت‌های ما ندارد و شیفتگان غرب باید در پی اختراعات و علم غرب باشند و نه فرهنگ غربی.» و یا کاربر دیگری با بازنشر تصویر یک عرب که در حال قهوه خوردن کنار آدم برفی‌اش نشسته، گفته: «این شرک است!» و در واقع همان تعبیر عجیب مفتی‌های وهابی درباره «بت» بودن آدم برفی را تکرار کرده است!

برچسب ها: آدم برفی ، عربستان ، مفتی
ارسال به دوستان
فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی رکورد گرمای ۵۰ درجه در کهورک سیستان و بلوچستان