فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۴۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۰-۰۹-۱۳۹۷
کد ۶۴۴۲۳۸
انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۰-۰۹-۱۳۹۷

ممنوعیت صادرات حبوبات و کره از دی ماه

عصر ایران
برخی از فعالان در حوزه حبوبات پیش از این درخصوص کمبود نخود در ماه های آینده هشدار داده و خواسته بودند که دولت صادرات این کالا را ممنوع کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ بخشنامه ای اعلام کرد که صادرات انواع حبوبات و کره از ابتدای دی ماه امسال ممنوع است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، برخی از فعالان در حوزه حبوبات پیش از این درخصوص کمبود نخود در ماه های آینده هشدار داده و خواسته بودند که دولت صادرات این کالا را ممنوع کند.

یکی از مدیران عامل شرکت های بسته بندی خشکبار شهریورماه امسال در گفت و گو با ایرنا ضمن گلایه از وضعیت بازار حبوبات اظهار داشت که بخشی از نخود مورد نیاز کشور از محل تولید داخل و بخشی به عنوان کالای اساسی با ارز دولتی از محل واردات تامین می شود که به دلیل اخذ نشدن عوارض گمرکی برای صادرات، همان محصول وارداتی، صادر می شود.

با این حال «فرامک عزیز کریمی» مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی در این باره به خبرنگار ایرنا توضیح داد که سالیانه به طور متوسط 270 هزار تن نخود در سطح زیرکشت 550 هزار هکتار تولید می شود در حالی که نیاز مصرفی کشور حدود 260 هزار تن نخود و لپه است.

وی درباره اینکه آیا احتمال کمبود این محصول برای ماه های آینده وجود دارد، افزود: احتمال کمبود نخود در شرایط موجود وجود ندارد و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

«محمد آقاطاهر» رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی کشور نیز به ایرنا گفته بود، در سال های اخیر در ابتدای فصل برداشت محصول، دلالان و تجار ایرانی و خارجی اقدام به خرید و صادرات این محصول می کنند و در ماه های پایانی هر سال، کشور با کمبود این محصول مواجه می شود تا جایی که مجبور به واردات نخود بی کیفیت می شویم.

وی تاکید کرده بود، در شرایط کنونی اقتصاد، دولت و وزارت جهادکشاورزی باید از صادرات محصول نخود و سایر مواد غذایی به شکل رسمی و غیررسمی جلوگیری کنند، زیرا ادامه این روند می تواند کشور را با کمبود مواد غذایی مورد نیاز مواجه کند.

«ناصر مرادی» رئیس شورای ملی نخود کشور به ایرنا گفت که در سال های اخیر نخود با ارز مبادله ای و اکنون با ارز رسمی 4200 تومانی وارد کشور می شود به طوری که براساس آمار گمرک در 9ماهه سال گذشته حدود 88 هزار تن نخود به کشور وارد شد که عمده آن نخود روسی بی کیفیت بود.

وی اعلام کرد، با توجه به افزایش نرخ ارز و تخصیص ارز دولتی به واردات نخود، احتمال آن می رود که نخود بی کیفیت به کشور وارد و دوباره صادر شود که همین اتفاق می تواند بازار صادراتی ایران را با مشکل بی کیفیتی محصول مواجه کند.

حال پس از گذشت سه ماه از هشدارها، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای اعلام کرده که صادرات انواع کره، نخود رسمی (لپه)، سایر نخود‌های رسمی، لوبیا، لوبیا رسمی، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، سایر لوبیا‌های رسمی ازجمله لوبیا سفید، بامبارا (نوعی لوبیای چشم بلبلی)، لوبیایی چشم بلبلی، سایر انواع لوبیا، عدس، باقالا، نخود کفتری، سایر محصولات نباتی و مواد نباتی و تفاله‌های نباتی، آخال و سایر محصولات فرعی نباتی ممنوع است.

براساس این بخشنامه، چنانچه این محصولات در مناطق آزاد تولید شده باشد، مشمول این ممنوعیت نمی‌شوند.

ارسال به دوستان
فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی رکورد گرمای ۵۰ درجه در کهورک سیستان و بلوچستان