فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۶۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۳۰-۰۱-۱۳۹۸
کد ۶۶۳۵۵۹
انتشار: ۰۹:۵۳ - ۳۰-۰۱-۱۳۹۸

ایران تا 3 سال از بحران آب فاصله گرفت

ایران تا 3 سال از بحران آب فاصله گرفت
با بارش‌های سالانه یک ساله این میزان جبران نمی‌شود، اما می‌توان گفت که افت آب زیرزمینی را در سال جاری شاهد نباشیم.

مسوولان می‌گویند دغدغه برای آب شرب در مکان‌هایی که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند، حداقل یک سال و در برخی مناطق دو تا سه سال برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود که مشکلی از این بابت وجود نخواهند داشت، اما این مساله به معنای جبران منابع آب زیرزمینی نیست.

به گزارش ایسنا، ایران از جمله کشورهایی است که سطح مناسبی از دسترسی ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۷۵ درصد روستاییان به آب آشامیدنی را فراهم کرده است. در کنار این دستاورد مهم، جوامع انسانی متأثر از تنش‌های آبی در سال‌های اخیر در ایران به شدت افزایش یافته به طوری که در تابستان ۱۳۹۷، بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور تحت تنش آبی بودند.

پس از باران‌های سیل‌آسا که همزمان با آغاز سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد، این سوال ایجاد شد که آیا باران‌های اخیر می‌تواند فاصله ایران را با بحران آب زیاد کند؟ اما کارشناسان بر این عقیده‌اند که این انتظار که افت‌های سال‌های قبل کمبود آب در ایران هم جبران شود، خیلی منطقی نیست، چرا که باران‌های یک ساله نمی‌تواند مشکلات چندین ساله را برطرف کند.

در این باره، محمد حاج رسولی‌ها - مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال تاکید کرد که با اتکا به یک سال بارندگی نمی‌توان در مورد این مساله قضاوت کرد، اما بسیاری از بخش‌هایی که به خط قرمز نزدیک شده بود، شرایط بهتری را تجربه می‌کند.

او با تاکید بر این مساله که ایران همچنان با کسری مخزن زیادی در منابع آب‌های زیرزمینی روبه‌روست، تصریح کرد: با بارش‌های سالانه یک ساله این میزان جبران نمی‌شود، اما می‌توان گفت که افت آب زیرزمینی را در سال جاری شاهد نباشیم.

حاج‌رسولی‌ها با تاکید بر این مساله که ذخایر سدهای ایران در تمام مناطق یکسان نیست، اظهار کرد: حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب از ۵۰ میلیارد مترمکعب ذخیره فعلی سدها، صرف ذخیره سال قبل شده و ۳۲ میلیارد مترمکعب دیگر نیز در تالاب‌های کشور رهاسازی شده است.

اما اتفاقات اخیر موجب شد تا اکثر تالاب‌های ایران بتوانند آبگیری کنند که این مساله تأثیر بسیار خوبی در روند ذخیره منابع آبی دارد؛ در این باره، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این مساله که این شرایط وضعیت ویژه‌ای را به وجود آورد، تصریح کرد: هرچند متأسفانه سیلاب‌هایی را شاهد بودیم اما جای شکر دارد، چرا که میزان خسارت جانی در پی این سیلاب‌ها زیاد نبود، ولی خسارات متعددی به تأسیسات زیربنایی یک کشور وارد شد.

برچسب ها: آب ، بی آبی ، خشکسالی
ارسال به دوستان
موشک کروز هسته‌ای Burevestnik روسیه مواد رادیواکتیو را حین پرواز آزاد می‌کند!(+عکس) توضیح کانال تلگرامی رسانه رهبر انقلاب درباره پیام ۲۸ خرداد ایشان تخلیه استادیوم در میانه بازی عراق و فرانسه به دلیل طوفان و رعد و برق تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند