فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۳-۰۶-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۱۳۳۷
انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۳-۰۶-۱۴۰۴

یک نوشیدنی طبیعی برای کاهش فشارخون در سالمندان

یک نوشیدنی طبیعی برای کاهش فشارخون در سالمندان
در مطالعه اخیر دانشگاه اکستر که نتایج آن در نشریه پزشکی و زیست‌شناسی رادیکال‌های آزاد (Free Radical Biology and Medicine) منتشر شد، ۳۹ شرکت‌کننده زیر ۳۰ سال و ۳۶ فرد در سنین ۶۰ و ۷۰ سالگی  حضور داشتند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد آب چغندر غنی از نیترات با تغییر ترکیب باکتری‌های دهان و کاهش باکتری‌های التهاب‌زا می‌تواند به سالمندان در کاهش فشار خون کمک کند.

به گزارش ایسنا، در مطالعه اخیر دانشگاه اکستر که نتایج آن در نشریه پزشکی و زیست‌شناسی رادیکال‌های آزاد (Free Radical Biology and Medicine) منتشر شد، ۳۹ شرکت‌کننده زیر ۳۰ سال و ۳۶ فرد در سنین ۶۰ و ۷۰ سالگی  حضور داشتند.

آزمایش طی دو مرحله‌ دو هفته‌ای انجام شد که در آن، یک گروه روزانه مقدار مشخصی آب چغندر غنی از نیترات و گروه دیگر نسخه‌ بدون نیترات آن (دارونما) را مصرف کرد. میان این دو مرحله یک دوره پاکسازی در نظر گرفته شد تا آثار پیشین از بین برود.

متخصصان با استفاده از توالی‌یابی ژن‌های باکتریایی، بررسی کردند که قبل و پس از هر مرحله، چه میکروب‌هایی در دهان شرکت‌کنندگان وجود داشت. نتایج نشان داد در سالمندانی که آب چغندر نیترات‌دار نوشیدند، باکتری‌های مضر پروتلا (مرتبط با التهاب) کاهشی قابل‌توجه و باکتری‌های مفیدی مانند نایسریا افزایش داشت. همچنین شرکت‌کنندگان سالمند در آغاز مطالعه فشار خون بالاتری داشتند، اما پس از مصرف آب چغندر، فشار خون آن‌ها کاهش یافت. در حالی که در گروه دارونما تغییری مشاهده نشد.

دکتر «مارک سیگل»، تحلیلگر ارشد پزشکی فاکس‌نیوز گفت: ما می‌دانیم که غذاهای سرشار از نیترات خوراکی مانند سبزیجات برگ‌دار، چغندر و کاهو می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. نیترات‌ها در بدن به نیتریک‌اکسید تبدیل می‌شوند و نیتریک‌اکسید یک مولکول کلیدی برای سلامت عروق است، زیرا باعث گشاد شدن رگ‌ها و کاهش فشار خون می‌شود.

به گفته دکتر «اندی جونز»، استاد دانشگاه اکستر و از نویسندگان مقاله، این تحقیق نشان می‌دهد غذاهای غنی از نیترات می‌توانند میکروبیوم دهان سالمندان را به گونه‌ای تغییر دهند که التهاب کمتر و کاهش فشار خون به همراه داشته باشد.

به گزارش ایندیپندنت، در همین حال «لی بنیستون»، مدیر بخش پژوهش در شورای علوم زیستی و زیست‌فناوری انگلیس نیز افزود: این پژوهش نمونه‌ای عالی از این است که چگونه علوم زیستی می‌تواند به درک بهتر ارتباط پیچیده میان رژیم غذایی، میکروبیوم و سالمندی سالم کمک کند. با روشن شدن نحوه اثرگذاری نیترات خوراکی بر باکتری‌های دهان و فشار خون، فرصت‌های تازه‌ای برای بهبود سلامت عروقی از طریق تغذیه ایجاد می‌شود.

سیگل تاکید کرد: با افزایش سن، سطح نیتریک‌اکسید قابل دسترس در بدن کاهش می‌یابد؛ بنابراین منطقی است که مصرف نیترات‌های خوراکی برای سالمندان فواید بیشتری داشته باشد. این مطالعه بار دیگر این باور قدیمی را که یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه‌ و سبزیجات تازه می‌تواند به کنترل بسیاری از بیماری‌های مزمن کمک کند، تایید می‌کند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
captcha
آخرین مهلت ثبت‌نام در ۵ آزمون علوم پزشکی مساله بنیادین ایران: چشم‌اندازی روشن در اقتصاد، حكمرانانی كارآمد و پاسخگو ثبت حدود ۱۴۰ شکایت والدین از مدارس در سطح کشور/ بیشترین علت شکایت والدین چیست؟ از بازی ویدیویی تا برج مراقبت؛ آمریکا گیمرها را برای کنترل ترافیک هوایی استخدام می‌کند ۹۰هزار مترمربع از دریای جنوب نفتی شد/ چه کسی باید خسارت‌ها را جبران کند؟ یک نیروگاه زغال سنگ با چند پنل خورشیدی برابر است؟ پیامدهای مصرف «گل»؛ از اختلال حافظه تا وابستگی شدید متخصص خواب هاروارد: ۳ عادت علمی برای مقابله با بی‌خوابی مزمن تصاویر محرمانه XF-108؛ جنگنده 3 ماخی آمریکا بوی تعفن راز جنایتی را فاش کرد آیا می توانید چهره های تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهید؟ مردی که همسرش را درمشهد کشته بود در زاهدان به دام افتاد/ متهم: به زنم گمان بد داشتم ILOVEYOU؛ پیام عاشقانه ای که میلیاردها دلار خسارت به بار آورد ناو هواپیمابر «جورج واشنگتن» برای جایگزینی «آبراهام لینکلن» راهی خاورمیانه شد از انقلاب فرهنگی تا گزینش‌های ایدئولوژیک؛ دانشگاه‌های ایران چرا از جهان علم عقب افتادند؟/ کسی که اوایل انقلاب استاد اخراج می‌کرد خودش بعدتر اخراج شد