فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۲۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۹-۰۹-۱۴۰۴
کد ۱۱۲۱۸۵۷
انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۹-۰۹-۱۴۰۴

کاهش چشمگیر خطر زوال عقل با مصرف این ویتامین

کاهش چشمگیر خطر زوال عقل با مصرف این ویتامین
نتایج نشان داد مصرف بالاتر ویتامین B۲ بیشترین نقش را در کاهش خطر زوال عقل دارد. ویتامین B۶ و فولات نیز با کاهش حدود ۲۰ درصدی خطر همراه بودند، اما ویتامین B۱۲ ارتباط معناداری نشان نداد. این ارتباط در افرادی که سابقه سکته مغزی نداشتند، قوی‌تر بود.
یک مطالعه بلندمدت در ژاپن نشان می‌دهد افرادی که بیشترین میزان ریبوفلاوین (ویتامین B۲) را از طریق غذا مصرف می‌کنند، تا ۴۹ درصد کمتر در معرض ابتلا به دمانس ناتوان‌کننده قرار می‌گیرند. این تحقیق که در مجله European Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، بار دیگر نقش تغذیه را در سلامت مغز برجسته می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، این پژوهش بر داده‌های طرح Circulatory Risk in Communities Study (CIRCS) تکیه دارد و بیش از ۴هزار فرد ۴۰ تا ۶۹ ساله را طی حدود ۱۵ سال پیگیری کرده است. رژیم غذایی شرکت‌کنندگان با ثبت ۲۴ ساعته و توسط متخصصان تغذیه ارزیابی شد. سپس موارد دمانس جدی از طریق سامانه ملی بیمه مراقبت طولانی‌مدت ژاپن ثبت گردید.

یافته‌های کلیدی

نتایج نشان داد مصرف بالاتر ویتامین B۲ بیشترین نقش را در کاهش خطر زوال عقل دارد. ویتامین B۶ و فولات نیز با کاهش حدود ۲۰ درصدی خطر همراه بودند، اما ویتامین B۱۲ ارتباط معناداری نشان نداد. این ارتباط در افرادی که سابقه سکته مغزی نداشتند، قوی‌تر بود.

محدودیت‌ها

این مطالعه مشاهده‌ای است و رابطه علت‌ومعلولی را ثابت نمی‌کند. رژیم غذایی فقط بر اساس یک روز مصرف ثبت شده و اطلاعات مکمل‌ها جمع‌آوری نشده است.

ویتامین‌ها را از غذا دریافت کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند ویتامین‌های گروه B از طریق غذا تأمین شود.

منابع غذایی ریبوفلاوین شامل لبنیات، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت کم‌چرب، قارچ، بادام و اسفناج است.

ویتامین B۶ در سالمون، مرغ، سیب‌زمینی، موز، نخود و انواع کدو یافت می‌شود.

فولات نیز در سبزی‌های برگ‌سبز، مارچوبه، آووکادو، مرکبات، حبوبات و غلات غنی‌شده قرار دارد.

پیام عملی برای زندگی روزمره

الگوی غذایی متنوع شامل غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های کم‌چرب می‌تواند هم‌زمان ویتامین‌های گروه B و دیگر مواد مغذی مفید برای مغز را تأمین کند. از آن‌جا که دوزهای بالای مکمل‌ها همیشه مناسب نیست، مشورت با پزشک پیش از مصرف مکمل‌های B-کمپلکس ضروری است.

منبع: European Journal of Clinical Nutrition, ۲۰۲۵

ارسال به دوستان
captcha
چربی شکم و کمبود ویتامین دی؛ ترکیبی مرگبار که خطر مرگ را بیش از دو برابر می‌کند این علائم به شما می‌گوید کمبود یُد دارید/ ۱۰ نشانه شایع کمبود ید در بدن اسرار واکنش عجیب مغز به صداهای روزمره/ چطور یک‌صدای کاملا معمولی برای مغز غیرقابل‌تحمل می‌شود معبد زیرزمینی ژاپن چگونه سیلاب را از حومه توکیو دور می‌کند؟(+عکس) مریم مومن: زاپاس عشقی نمی شوم نجات ۳ مسافر گرفتار در غار یخی چما چهارمحال و بختیاری مشاور قالیباف: سران قوا تصمیم گرفته‌اند قیمت بنزین افزایش نیابد دیدار پزشکیان با سید حسن خمینی سقاب اصفهانی: فعلا هیچگونه تصمیمی مبنی بر تغییر قیمت بنزین نداریم/ اعداد اعلامی برای گرانی بنزین واقعی نیست خروج قطار مسافربری از ریل در انگلیس ادعای تازه اسرائیل؛ طرح ترور وزیر جنگ خنثی شد حمله توپخانه‌ای عربستان به روستاهای شمال یمن باران شیشه افقی و دو غروب خورشید؛ عجیب ترین جهان های کشف شده در فضا! شرط ایتالیا برای لغو تعلیق شنگن با اسپانیا واریز تدریجی 110 همت به حساب گندم‌کاران تا 25 مردادماه