فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۳-۱۱-۱۳۸۹
کد ۱۵۶۰۹۹
انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۳-۱۱-۱۳۸۹

لبنیات پرچرب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 60 درصد کاهش می دهد

عصر ایران
به گفته وی، این یافته نشان می دهد که نگاه ما به فرآورده های شیری نباید تنها بعنوان حامل خوب برای دریافت کلسیم و ویتامین "د" باشد.

یافته های پژوهشی یک استاد ایرانی دانشگاه هاروارد امریکا نشان داد: محصولات لبنی به دست آمده از شیر کامل (شیری که چربی آن گرفته نشده است) به دلیل داشتن نوعی اسید چرب به نام "ترانس پالمیت اولئیک اسید، خطر ابتلا به دیابت نوع 2را کاهش می دهد.

به گزارش مهر، بر اساس یافته های این پژوهش که توسط دکتر داریوش مظفریان، پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد انجام شده و در نشریه طب داخلی امریکا به چاپ رسیده است، ترانس پالمیت اولئیک اسید که بخشی از چربی موجود در شیر است در فرآورده های لبنی که از شیر کامل به دست می آید، وضعیت کلسترول خوب خون را افزایش می دهد و موجب طبیعی شدن سطح انسولین و افزایش حساسیت انسولین می شود.

وی تصریح کرد: وجود مقدار بیشتری از ترانس پالمیت اولئیک در خون به معنی تنظیم سطح کلسترول و تری گلیسیرید و نیز کاهش مقاومت سلولهای بدن نسبت به انسولین است.

شیر کامل یا چربی نگرفته حاوی مقدار بیشتری ترانس پالمیت اولئیک نسبت به شیر 2 درصد چربی و شیر 2 درصد چربی نسبت به نوع کم چرب دارای میزان بالاتری از این اسید چرب است.
شیر کامل در هر کشور بر حسب نژاد و تغذیه دام دارای چربی متفاوتی است. در ایران شیر کامل به شیری اطلاق می شود که دارای 2/3 درصد چربی است. در استاندارد لبنیات ایران، شیر 3 درصد چربی، شیر پرچرب قلمداد می شود و در بسته بندی محصولات لبنی، روی محصولاتی که از شیر چربی نگرفته، تولید شده باشد، پر چرب قید می شود.
 
بر اساس یافته های پژوهشی مظفریان، از داده های این تحقیق افرادی که روزانه میزان بیشتری از شیر کامل مصرف کرده اند نسبت به گروهی که از لبنیات کمتراستفاده می کردند 60 درصد کمتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 داشته اند.
 
به گفته وی، این یافته نشان می دهد که نگاه ما به فر آورده های شیری نباید تنها بعنوان حامل خوب برای دریافت کلسیم و ویتامین "د" باشد.
 
مظفریان تاکید کرد: البته کلمه "ترانس" که در نام ترانس پالمیت اولئیک اسید است، نباید با نوع اسیدهای چرب ترانس که باعث افزایش بیماریهای قلبی می شود اشتباه گرفته شود.
 
هم اینک برخی صنایع لبنی با افزودن چربی اضافه شیر به ماست، چربی آن را به 6 تا 12 درصد افزایش می دهند. مصرف این محصولات که روی بسته بندی آن پرچرب ذکر شده به دلیل داشتن چربی اشباع شده از سوی متخصصان تغذیه توصیه نمی شود.
ارسال به دوستان
captcha
ترامپ در تله‌ای مشابه تجربۀ کارتر ۱۲پر‌سش کلیدی محمد قوچانی از مرد شماره ۲ صدا و سیما درخواست فرمانده سنتکام برای حمله شدید به زیرساخت‌های ایران / پشت‌پرده سفر برد کوپر به اسرائیل افزایش تلفات زلزله کلمبیا به ۲۸۱ نفر حملات پهپادی یمن علیه مواضع عربستان در مأرب و ساحل غربی نیاز نظام سلامت به ۱۰۰ هزار پرستار وقتی لوگوی مرسدس بنز، پوست را می‌سوزاند! عکس یادگاری کالسکه‌چی‌های ناصرالدین شاه در یکی از میدان‌های تهران آیا عطر زدن روی گردن خطر سرطان و ناباروری را افزایش می‌دهد؟ پاسخ متخصصان پشت‌سری صندلی چگونه آسیب گردن را در تصادف کاهش می‌دهد؟ منزوی ترین مردم جهان کجا زندگی می‌کنند؟ آشنایی با پاندای دنیای حشرات؛ جان این زنبور عسل در خطر است! محمدعلی شاه به همراه همسر و فرزندان اش در روسیه؛ دهه 1290 (عکس) موتورهای دیزلی چه معایبی دارند؟ نکاتی که کمتر شنیده‌اید چربی شکم و کمبود ویتامین دی؛ ترکیبی مرگبار که خطر مرگ را بیش از دو برابر می‌کند