فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۴۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۲۴-۱۱-۱۴۰۴
کد ۱۱۴۰۷۵۶
انتشار: ۲۰:۱۳ - ۲۴-۱۱-۱۴۰۴
نتایج پژوهشی 40 ساله:

محققان هاروارد می گویند: این دو نوشیدنی زوال عقل را از شما دور می کند

محققان هاروارد می گویند: این دو نوشیدنی زوال عقل را از شما دور می کند
محققان معتقدند نیمی از موارد زوال عقل با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است. عواملی مانند کنترل وزن، کنترل فشار خون، پرهیز از سیگار و الکل، داشتن استراحت باکیفیت و مصرف متعادل چای و قهوه در کنار غذای سالم در این امر نقش دارند.

اگر می خواهید در سالمندی احتمال ابتلا به زوال عقل را کم کنید، روزانه دو تا سه فنجان قهوه کافئین‌دار یا یک تا دو فنجان چای (ترجیحا ایرانی) بنوشید. تازه ترین یافته های یک تحقیق 40 ساله در هاروارد نشان می دهد که این کار می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۲۰ درصد پایین بیاورد. 

به گزارش عصر ایران؛ طبق مطالعه‌ گسترده که سوابق پزشکی بیش از ۱۳۰ هزار نفر را بررسی کرده است، افرادی که به‌طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، عملکرد شناختی بهتری دارند و کمتر در معرض خطر زوال عقل قرار می‌گیرند.

محققان دانشگاه هاروارد تأکید می‌کنند که اگرچه این نوشیدنی‌ها سپر جادویی نیستند، اما مصرف متعادل آنها بخشی از سبک زندگی سالمی است که مغز را جوان نگه می‌دارد.

به نوشته دیجیاتو و براساس گزارش گاردین، محققان هاروارد دریافتند نوشیدن روزانه دو تا سه فنجان قهوه کافئین‌دار یا یک تا دو فنجان چای، خطر ابتلا به زوال عقل را ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین می‌آورد.

 این آمار حاصل بررسی سوابق سلامت ۱۳۱ هزار و ۸۲۰ داوطلب در طول ۴۰ سال است. محققان می‌گویند کسانی که این میزان مصرف را داشتند، نسبت به کسانی که قهوه یا چای نمی‌نوشیدند، افت شناختی کمتری تجربه کردند.

نکته جالب اینجاست که این تأثیر مثبت در قهوه بدون کافئین مشاهده نشد. همچنین به نظر می‌رسد مصرف بیشتر از ۳ فنجان تأثیر بیشتری ندارد و نمودار فواید در همین نقطه صاف می‌شود.

قهوه چگونه باعث کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود؟

پیرمردی که دچار زوال عقل است

«یو ژانگ» (Yu Zhang)، نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح می‌دهد که قهوه و چای حاوی کافئین و پلی‌فنول هستند. این ترکیبات استرس اکسیداتیو را کاهش و سلامت متابولیک را بهبود می‌دهند. برای مثال، کافئین با کاهش نرخ دیابت نوع ۲ مرتبط است که خود یکی از عوامل خطر شناخته‌شده برای زوال عقل محسوب می‌شود.

اگرچه شواهد قوی هستند، اما محققان می‌گویند نتیجه‌گیری قطعی دشوار است. ممکن است دلیل این ارتباط «علیت معکوس» باشد؛ یعنی افرادی که خواب بی‌کیفیتی دارند (که خود عامل زوال عقل است) از نوشیدن کافئین پرهیز می‌کنند تا بهتر بخوابند. بنابراین شاید پرهیز از قهوه دلیل زوال عقل نباشد، بلکه مشکلات خواب عامل اصلی باشد. همچنین کافئین اثرات متناقضی دارد؛ از طرفی انگیزه یادگیری و ورزش را بالا می‌برد و از طرف دیگر در برخی افراد باعث افزایش فشار خون می‌شود که خود برای مغز مضر است.

محققان معتقدند نیمی از موارد زوال عقل با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است. به‌جای تکیه صرف بر قهوه، باید مجموعه عوامل دیگری را نیز در نظر گرفت؛ عواملی مانند کنترل وزن، کنترل فشار خون، پرهیز از سیگار و الکل، داشتن استراحت باکیفیت و مصرف متعادل چای و قهوه در کنار غذای سالم در این امر نقش دارند.

یافته‌های این پژوهش در ژورنال American Medical Association منتشر شده است.

برچسب ها: زوال عقل ، کافئین ، چای ، قهوه ، دمانس
ارسال به دوستان
مقایسه دو متنی که در ایران و آمریکا از توافق منتشر شد؛ اینجا در «مهر» و آنجا در «آکسیوس» ارزش واقعی توافق خارج شدن کشور از سال ها بلاتکلیفی است تقویم روز نکات حسین موسویان درباره توافق ایران و آمریکا: تندروهای تهران و واشنگتن برای جلوگیری از اجرای آن متحد می شوند/ از "بده بستان های بزرگ" نهراسید رویترز : امارات 20 میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد می کند/ قسط اول پرداخت شد: 3 میلیارد دلار پاسخ قالیباف به ترامپ: باید بدون هیچ بهانه‌ای به تعهدات داده شده، عمل شود گفت و گوی مصر و قطر درباره تلاش‌های میانجیگری بین آمریکا و ایران عراقچی: رفع تحریم و برنامه‌ هسته‌ای در دور دوم بحث می‌شود بقایی: خطوط قرمز ما در روند مذاکرات ثابت بوده است توییت آشنا درباره مذاکره کنندگان دیروز و امروز تیراندازی در آمریکا/ یک کشته و ۱۱ زخمی  نماینده ولی فقیه: ثبت نام حج آینده زودتر انجام خواهد شد سخنگوی وزارت خارجه: هیچ‌یک از مطالب منتشرشده درباره محتوای مذاکرات را نمی‌توانم به صورت رسمی تأیید کنم  ایرنا: وزیر خارجه پاکستان عازم ژنو می شود ادعای ترامپ: توافق با ایران احتمالا آخر هفته یا دوشنبه امضا شود