فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۰ - ۲۶-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۴۵۵۷
انتشار: ۰۷:۴۰ - ۲۶-۰۸-۱۴۰۴

اضطراب دارید؟ ممکن است مشکل از کمبود ماده مغذی ساده‌ای باشد

اضطراب دارید؟ ممکن است مشکل از کمبود ماده مغذی ساده‌ای باشد
پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد سطوح پایین کولین در مغز ممکن است با اضطراب مرتبط باشد و مصرف آن می‌تواند به بهبود حال روانی کمک کند.

محققان پیوند مهمی بین کمبود یک ماده مغذی حیاتی به نام کولین و اختلالات اضطراب پیدا کرده‌اند و می‌گویند افزایش مصرف این ماده می‌تواند به بهبود علائم اضطراب کمک کند. کولین در بسیاری از غذاها مثل تخم‌مرغ، گوشت، جگر، ماهی، مرغ، سیب‌زمینی، ماست، سبزیجات و غلات وجود دارد، اما بیشتر بزرگسالان به اندازه کافی کولین دریافت نمی‌کنند.

به گزارش زومیت به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس با بررسی ۲۵ مطالعه و بیش از ۷۰۰ نفر، متوجه شدند میزان کولین در مغز افرادی که دچار اختلالات اضطراب هستند، به‌طور متوسط ۸ درصد کمتر از افراد سالم است. این تفاوت به‌ویژه در بخش جلویی مغز یا همان قشر پیش‌پیشانی دیده شد که مسئول کنترل احساسات، رفتار و تصمیم‌گیری است.

کولین نقش مهمی در کارکرد سلول‌ها دارد و برای تولید ماده‌ای به نام استیل‌کولین ضروری است. استیل‌کولین نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که حافظه، خلق‌وخو و عملکرد سیستم عصبی را کنترل می‌کند.

کاهش سطح کولین در قشر پیش‌پیشانی می‌تواند عملکرد مغز در زمینه سلامت روان را مختل کند، زیرا این ناحیه نقش مهمی در تنظیم احساسات، رفتار و تصمیم‌گیری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد اضطراب با اختلال در تعامل بین قشر پیش‌پیشانی و بخش‌هایی مانند آمیگدال، که مسئول پردازش ترس و واکنش‌های استرس‌زا است، ارتباط دارد. بنابراین کمبود کولین می‌تواند توانایی مغز برای کنترل اضطراب و پاسخ مناسب به موقعیت‌های استرس‌زا را کاهش دهد.

اختلالات اضطراب، شامل اضطراب اجتماعی، اضطراب فراگیر و پانیک، شایع‌ترین مشکلات روانی در آمریکا هستند و حدود ۳۰ درصد بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این اختلالات می‌توانند بسیار ناتوان‌کننده باشند و اغلب افراد درمان کافی دریافت نمی‌کنند. محققان معتقدند در مغز افراد مضطرب، پاسخ «جنگ یا گریز» ممکن است نیاز بیشتری به کولین داشته باشد و همین باعث کاهش سطح این ماده در مغز آنها می‌شود.

با وجود اینکه کاهش ۸ درصدی ممکن است کم به نظر برسد، در مغز تفاوت قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. هنوز مشخص نیست افزایش کولین در رژیم غذایی به کاهش اضطراب کمک می‌کند یا نه و تحقیقات بیشتری برای پی بردن به این موضوع لازم است.

پژوهشگران تاکید می‌کنند که مصرف مکمل‌های کولین بدون مشاوره پزشکی توصیه نمی‌شود، زیرا مصرف مقادیر نامناسب ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. با این حال، آن‌ها بر اهمیت رژیم غذایی سالم و متنوع در تأمین کولین مورد نیاز بدن و به ویژه مغز تاکید دارند. استفاده از مواد غذایی غنی از کولین، مانند تخم‌مرغ، گوشت قرمز، جگر، ماهی، مرغ و برخی سبزیجات، می‌تواند به حفظ عملکرد طبیعی مغز کمک کند و نقش مؤثری در بهبود سلامت روان، کاهش اضطراب و تقویت عملکرد شناختی ایفا کند.

استفاده از تکنولوژی پیشرفته MRI به نام H-MRS که بدون تزریق و غیرتهاجمی میزان مواد شیمیایی مغز را نشان می‌دهد، می‌تواند کمبود کولین را شناسایی کند. محققان توصیه می‌کنند افراد دارای اختلال اضطراب میزان دریافت کولین خود را بررسی کنند و منابع غذایی آن را در رژیم خود بگنجانند. برخی انواع چربی‌های امگا-۳، مثل ماهی سالمون، می‌توانند منبع خوبی برای رساندن کولین به مغز باشند.

این پژوهش در ژورنال Molecular Psychiatry منتشر شده است.

ارسال به دوستان
نکات حسین موسویان درباره توافق ایران و آمریکا: تندروهای تهران و واشنگتن برای جلوگیری از اجرای آن متحد می شوند/ از "بده بستان های بزرگ" نهراسید رویترز : امارات 20 میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد می کند/ قسط اول پرداخت شد: 3 میلیارد دلار پاسخ قالیباف به ترامپ: باید بدون هیچ بهانه‌ای به تعهدات داده شده، عمل شود گفت و گوی مصر و قطر درباره تلاش‌های میانجیگری بین آمریکا و ایران عراقچی: رفع تحریم و برنامه‌ هسته‌ای در دور دوم بحث می‌شود بقایی: خطوط قرمز ما در روند مذاکرات ثابت بوده است توییت آشنا درباره مذاکره کنندگان دیروز و امروز تیراندازی در آمریکا/ یک کشته و ۱۱ زخمی  نماینده ولی فقیه: ثبت نام حج آینده زودتر انجام خواهد شد سخنگوی وزارت خارجه: هیچ‌یک از مطالب منتشرشده درباره محتوای مذاکرات را نمی‌توانم به صورت رسمی تأیید کنم  ایرنا: وزیر خارجه پاکستان عازم ژنو می شود ادعای ترامپ: توافق با ایران احتمالا آخر هفته یا دوشنبه امضا شود حزب‌الله: آتش‌بس بدون خروج اشغالگران از لبنان بی‌نتیجه است پوتین: حملات پهپادی اوکراین با هدف ایجاد شکاف میان روس‌ها انجام می‌شود گردشگری دریایی در مازندران تا اطلاع بعدی ممنوع شد